Praksa povjerenika za informiranje
Na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje od 2016. godine uspostavljena je Tražilica odluka i mišljenja Povjerenika za informiranje (skraćeno: TOM) kojom je omogućen korisnicima, tijelima javne vlasti i svim zainteresiranima uvid u pregled cjelokupne prakse Povjerenika za informiranje, kao neovisnog tijela koje u drugostupanjskom postupku rješava o žalbama na rješenja tijela javne vlasti te uvid u mišljenja Povjerenika o primjeni Zakona o pravu na pristup informacijama. TOM sadrži i izbor odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, Vrhovnog suda Republike Hrvatske i Europskog suda za ljudska prava.
Svrha TOM-a je omogućavanje javnosti uvida u rad Povjerenika te pomoć prvenstveno korisnicima prava radi informiranja o mogućnosti pristupa pojedinim informacijama tijela javne vlasti te tijelima javne vlasti radi pravilnog rješavanja zahtjeva za pristup informacijama u njihovu posjedu.
Dugogodišnja praksa ukazuje na punu utemeljenost i korisnost TOM-a, ali i na potrebu dodatnog, jezgrovitog prikaza najvažnijih dosegnutih pravnih standarda od strane Povjerenika, a potvrđenih i od Visokog upravnog suda u primjeni prava na pristup informacijama. Stoga je u Izvješću o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama za 2020. kao mjera povećanja efikasnosti predložena i „priprema i objava sažetaka najvažnijih odluka, mišljenja i smjernica Povjerenika, iz kojih bi tijela javne vlasti i korisnici na jednostavniji način bili upoznati sa praksom Povjerenika“.
„Informacija o neizabranim kandidatima u natječajnom postupku za zapošljavanje u tijelima javne vlasti nije informacija od javnog interesa.“
(UP/II-589/2019.) - odobren pristup informaciji zaštićenoj zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka, na način da je djelomično odobren pristup preslikama natječajne dokumentacije i dokumentacije koju su priložili izabrani kandidati,
“Trgovačka društva u vlasništvu trgovačkih društava koja su tijela javne vlasti po definiciji iz članka 5. stavka 1. točke 2. ZPPI-ja, također spadaju u krug obveznika primjene Zakona, odnosno predstavljaju tijela javne vlasti.”
UP/I-034-02/21-01/1 - uvidom u Sudski registar i vlasničku strukturu trgovačkog društva utvrđeno je da je jedini osnivač i vlasnik trgovačkog društva pravna osoba čiji je jedini osnivač i vlasnik Republika
„Isplate odvjetnicima ne predstavljaju poslovnu ili profesionalnu tajnu, već informaciju od javnog interesa kojima tijelo javne vlasti mora omogućiti pristup.“
Informacija je poslovna ili profesionalna tajna (UP/II-122/2020.) – omogućen pristup isplatama pojedinim odvjetnicima/odvjetničkim uredima/odvjetničkim društvima tijekom 2019. godine od strane trgovačkog društva Croatia banka d.d. Korisnik prava na pristup informacijama
“Specifikacije računa vezanih za obavljene usluge ne predstavljaju poslovnu tajnu, već informacije od javnog interesa kojima tijelo javne vlasti mora omogućiti pristup”
Informacija je poslovna ili profesionalna tajna (UP/II-960/2020.) – omogućen pristup specifikacijama računa vezanih za obavljene usluge od strane Hrvatskog zavoda za norme Korisnik prava na pristup informacijama je, nakon primitka
„Tijela javne vlasti ne mogu naplatiti materijalni trošak za pristup informacijama koje su dužni proaktivno objavljivati“
U predstavkama na rad tijela javne vlasti, korisnici se nerijetko pritužuju na slučajeve naplate stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije i kad se traži pristup informacijama koje su tijela
“Novinar temeljem ZPPI-ja može dobiti samo materijaliziranu informaciju u posjedu tijela javne vlasti, a ne može dobiti komentar, mišljenje ili odgovor na novinarski upit “
NP-008-08/20-01/363 - novinari u obavljanju svoje djelatnosti ostvaruju pravo na dobivanje informacija temeljem dva zakona, Zakona o medijima i ZPPI-ja, međutim Povjerenik za informiranje je nadležan samo za praćenje primjene
“Za omogućavanje pristupa informacijama nije nužno da zahtjev za pristup informacijama sadrži OIB korisnika, osim u slučaju donošenja rješenja”
NP-044-04/22-01/3 - Sadržaj zahtjeva za pristup informacijama je propisan u članku 18. stavku 3. ZPPI-ja i ne propisuje OIB podnositelja kao obavezni sastavni dio zahtjeva Pri primjeni ZPPI-ja u rješavanju zahtjeva,
„Kada se radi o raspolaganju javnim sredstvima, ime i prezime fizičke osobe ne smatra se zaštićenim osobnim podatkom“
Osobni podaci koji se odnose na neku fizičku osoba, a tiču se raspolaganja javnim sredstvima, ne mogu se smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Opće uredbe o zaštiti podataka, nego