[:hr]

Povjerenica za informiranje, dr.sc. Anamarija Musa, sudjelovala je na sjednici Nacionalnog vijeća za praćenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije Hrvatskog sabora. Povjerenik za informiranje kao neovisno tijelo za zaštitu, praćenje i promicanje prava na pristup informacijama, jedno je od ključnih tijela u suzbijanju korupcije i aktivno bilo uključeno u izradu i provedbu oba akcijska plana uz Strategiju suzbijanja korupcije za razdoblje od 2015. do 2020., kako u Akcijskom planu za 2015-2016 tako i u Akcijskom planu za 2017-2018.

Prije predstavljanja mjera tekućeg Akcijskog plana, povjerenica je naglasila kako je Povjerenik za informiranje u Akcijskom planu 2015-2016 bio nositeljem 13 mjera, od kojih je provedeno 10, dok ostale nisu provedene zbog nedostatka financijskih odnosno ljudskih resursa. Kao najznačajnije mjere istaknute su izrada aplikacije za pretraživanje odluka i objavu odluka Povjerenika i Visokog upravnog suda, izrada aplikacije za prikupljanje godišnjih izvješća od 6.000 tijela javne vlasti, te izrada, objava i distribucija 5 uputa i smjernica za jačanje provedbe Zakona. U odnosu na razinu provedenosti ukupnog broja mjera u tom Akcijskom planu od 56% (od 126 mjera provedeno je 52 i djelomično 19), Povjerenik je zabilježio razinu provedenosti mjera koje su mu dane u zadatak od čak 77%.  

U aktualnom Akcijskom planu, za 2017. i 2018. godinu, Povjerenik za informiranje je nositelj 11 mjera te sunositelj u dodatnih 15 mjera. Povjerenica je izvijestila kako je načelno, zbog određenih vanjskih okolnosti (lokalnih izbori), izuzetnog povećanja opsega poslova i dugotrajnosti nekih mjera došlo je do promjene u redoslijedu provedbe mjera. U cjelini, 5 mjera je provedeno, 5 je u provedbi, a s provedbom 1 mjere se započinje i bit će provedena do kraja važenja Akcijskog plana.

Prvu skupinu mjera čine upute i smjernice za provedbu ZPPI za tijela javne vlasti, kojima se nastoji osigurati pravilna primjena Zakona i dati tijelima smjernice i dobru praksu koja bi ih vodila u postupanju. Od ukupno 5 predviđenih takvih  smjernica do kraja 2017., njih 4 su donesene i objavljene – smjernice za provedbu testa razmjernosti, za postupanje zlouporabu prava u postupcima po zahtjevu, smjernice za javnost rada kolegijalnih tijela te tretiranje vijećničkih pitanja. Aktivnosti po jednoj su započete s Ministarstvom financija, pa se očekuje dovršetak i objava tih smjernica do kraja drugog kvartala 2018. jer iziskuju suradnju, analizu i prikupljanje podataka.

Drugu skupinu mjera čine mjere praćenja provedbe zakona, dodala je Povjerenica, pojasnivši kako se provode analitička praćenja te se analizira objava informacija na internetu, tijelima se šalju analize, a nalazi se uglavnom prezentiraju na radionicama službenika tijela koja su bila obuhvaćena praćenjem. U Akcijskom su planu predviđene tri mjere koje se odnose na ovaj segment praćenja, i to praćenje obave informacija i primjene članaka 10., 11. i 12. od strane JLPRS, od strane agencija i objava informacija vezano uz dodjelu bespovratnih sredstava, uz napomenu da je redoslijed njihove provedbe zamijenjen iz organizacijskih razloga.  Izvršena je mjera praćenja primjene članaka 10., 11. i 12. u 5 županija, zbog lokalnih izbora, iako je bila predviđena za 2018. Praćenja su objavljena na internetskoj stranici i prezentirana na radionicama, dok je mjera praćenja agencija u završnoj fazi,  pri završetku – izrađena je metodologija i počelo je praćenje. Praćenje vezano uz dodjelu bespovratnih sredstava za pojedine skupine tijela provodit će se između II i IV kvartala 2018. godine.

Treću skupinu mjera čine obveze koje su temeljene na samom Zakonu – njihovo ispunjavanje traži veći i aktivniji angažman. Tako je planirana evidencija o isključivim pravima uspostavljena, a obavljene su i tri analize pristiglih odgovora na traženje Povjerenika. Zasad nisu identificirani ugovori o isključivim pravima, pa se s potragom nastavlja.

Četvrtu skupinu mjera čine 3 mjere usmjerene na edukaciju i promociju, odnosno jačanje svijesti o pravu na pristup informacijama i sve se provode, iako je ESF projekt Povjerenika kasnio s Ugovaranjem.

Značajan dio aktivnosti Povjerenika za informiranje odnosi se na sudjelovanje u provedbi mjera koji je Povjerenik sunositelj s drugim tijelima, među kojima se ističu one usmjerene na transparentnost u trgovačkim društvima (izrada popisa trgovačkih društava, izrada antikorupcijskog programa) te transparentnost na lokalnoj razini, jer ova područja predstavljaju ključne točke rizika za korupciju i rasipanje javnih sredstava, među kojima postoji veliki prostor za napredak, kako pokazuju i analitička praćenja Povjerenika.

„Načelno, smatram da provedba ovog važnog strateškog dokumenta relativno dobro funkcionira, a poteškoće u provedbi prethodnog akcijskog plana proizlaze iz stalnih promjena na čelu ministarstava, a onda i na nižim razinama. Nažalost,  za provedbu mjera nisu previđena nikakva dodatna sredstva, što jedan dio mjera čini neprovedivima, iako su dobro zamišljene. Mišljenja sam kako bi na proračunskoj poziciji Hrvatskog sabora ili Vlade RH trebala biti planirana posebna proračunska stavka za provedbu strategije iz koje bi se sufinancirale odabrane prioritetne aktivnosti,“ naglasila je zaključujući svoje izlaganje dr.sc. Anamarija Musa. Dodala je i kako kao važnu mjeru u sljedećem akcijskom planu smatra izvođenje posebnog specijaliziranog edukativnog modula za dužnosnike jer izvršenje mnogih strateških mjera ovisi o njima. Modul bi obuhvaćao edukaciju o transparentnosti, etici, sukobu interesa, uz financijske aspekte vršenja dužnosti – fiskalna odgovornost, revizija, javna nabava.

[:]